להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



האם שאלתם את עצמכם פעם איך זה שיש כאלה שחולים ברגע שהטמפרטורות יורדות, ומצד שני כאלה ששורדים כמו אריות בזמן שכולם מסביב מנוזלים, מתעטשים ומשתעלים, התשובה היא אחת ופשוטה. המערכת החיסונית שלנו.
מערכת החיסון היא עדיין הכלי החשוב ביותר הנמצא ברשותנו למלחמה בפולשים והבראה ממחלות בלעדיה שום תרופה לא תעזור.
בעונת החורף, כשהתחלואה בשפעת נוסקת – כדאי לדעת שתזונה מיטבית ואורח חיים בריא יכולים לעזור למערכת החיסון שלנו להיות במיטבה, ולהלחם בחיידקים ווירוסים התוקפים אותנו:

• לחץ, מתח ודיכאון מורידים באופן מוכח את פעילות מערכת החיסון. כל פעילות המבטלת מצבי מתח וסטרס בגוף מועילה לגוף.מתח וסטרס גורמים להפרשת הורמונים הפוגעים בייצור תאי דם לבנים בגוף, ולהיחלשות הגוף.  פעילויות כמו יוגה, מדיטציה, דמיון מודרך וכד' מפחיתות גורמי לחץ בחיים - כדאי לעשות זאת. 
• פעילות גופנית מעלה באופן מוכח את פעילות מערכת החיסון! מדובר בפעילות גופנית מתאימה- פעילות קלה מדי לא תביא תועלת מספקת, ופעילות מאומצת מדי מביאה את הגוף לתשישות, ומחלישה את מערכת החיסון. הפעילות המתאימה היא כזו שמצריכה מאמץ, אך לא מביאה לידי תשישות.

• שינה מספקת חיונית לפעילות חיסונית טובה. חוסר שעות שינה גורם לירידה בתפקוד מערכת החיסון. מספר שעות השינה הנדרשות משתנה בין אנשים שונים. כשאנו מצליחים ללכת לישון מספיק מוקדם כדי להתעורר בקלות בעצמנו – זוהי אינדיקציה לשינה מספקת.
• רמות מספקות של ברזל, אבץ וסלניום - מינרלים אלה דרושים לעבודה תקינה של מערכת החיסון. חוסר בברזל נפוץ מאד, במיוחד אצל נשים וילדים. ברזל נמצא בבשר אדום כבד, איברים פנימיים, אך ניתן ורצוי לקבלו בעיקר בקטניות, אגוזים, טחינה, פירות יבשים. סלניום נמצא בכמות יפה באגוזי ברזיל.
ניתן לצרוך מגוון קטניות (שעועית אדומה / לבנה / לימה / מש, עדשים מכל הסוגים, פולי סויה, פול, חומוס, אפונה). הם עשירים החלבון צמחי, חומצות אמינו, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים.
• רמות מספקות של ויטמין  C, בטא-קרוטן, ויטמין E - ויטמינים אלה קשורים בפעילות מערכת החיסון. הם פועלים כאנטי-אוקסידנטים (נוגדי חמצון) העוזרים לתאי החיסון לבלום ולהרוס גורמים מפריעים, בנוסף ליתר פעולותיהם בגוף. על מנת להשיג ויטמינים אלה מומלץ להעשיר את התזונה היומית בירקות ופירות טריים ומבושלים (במיוחד עגבניות, פלפלים, קולרבי, גזר, ירקות ופירות כתומים וירוקים כהים), וכן אגוזים ,זרעונים וחיטה מלאה העשירים בויטמין E.
המנעות מעודפים - עודפי שומן בגוף או בזרם הדם, עודפי כולסטרול, עודפי ברזל (קורה במחלות מסוימות) עלולים לפגוע בפעילות מערכת החיסון, מומלץ להגיע למשקל תקין, ולקבל ייעוץ מקצועי מתזונאית לגבי הנדרש להגיע לרמות מתאימות של כולסטרול, שומנים בדם וברזל.

• תזונה לא מאוזנת, העשירה בסוכרים ושומנים, וענייה בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים - מפריעה לפעילות החיסונית, הן בשל יצירת חוסרים, והן בשל ניצול יתר של ויטמינים ומינרלים בניסיון להטמיע את עודפי הסוכר בגוף. מומלץ להקפיד על תזונה מאוזנת, הענייה בסוכר ושומן, ועשירה בדגנים מלאים, ירקות, פירות, חלבונים דלי שומן(גבינות רזות, בשרים דלי שומן, דגים) ואגוזים. סובין מכיל מגנזיום, סלניום ואבץ – אלו חשובים ביותר לחיזוק מערכת החיסון)דייסת שיבולת שועל וסובין יכולה להיות ארוחת בוקר מושלמת ומחזקת).
מומלץ לעשות ספירת מלאי בין כל השומנים שאנחנו צורכים, במודע או לא במודע. ישנם שומנים טובים התורמים לבריאותנו ומומלצים מאוד לצריכה וישנם שומנים רעים המזיקים לגופנו ולא מומלצים לשימוש.
• אומגה 3 - חוסר באומגה 3 פוגע באיזון חומצות השומן בגוף, ובכך פוגע בפעילות מערכת החיסון.. מומלץ להיוועץ באיש מקצוע לגבי הצורך והמינון של אומגה 3.
חיידקים טובים
מצבי סטרס, אלכוהול, אנטיביוטיקה, מיעוט פירות, מיעוט דגנים וסיבים – כל אלו פוגעים בחיידקים הטובים במעיים ומחלישים את מערכת החיסון.
לכן רצוי להוסיף למזון חיידקים "ידידותיים" כמו : אצידופוליס, לקטובצילוס, ביפידוס אשר מחזקים את מערכת החיסון. אלו מצויים בכמות הנדרשת בכמוסות ופחות ביגורט.
אם כך, רצוי וניתן לעשות הרבה למען חיזוק המערכת החיסונית שמביאה לחוזק גופני ונפשי.
אין לראות בעצות המוגשות במדור זה תחליף לייעוץ רפואי
בברכת בריאות ורוגע ,
 אתי מודלין- תזונאית קלינית טבעית ונטורופתית
אשמח לענות בכל פנייה אלי: emd10@walla.com
נייד:054-4909246
       עיצוב אתרים -  Nature's Health 2012 ©  כל הזכויות שמורות
דף הבית           מאמרים         יצירת קשר         
לייבסיטי - בניית אתרים